Page 4
61 |
Being Told Theory: In the opinion of some people - knowledge is
merely the name of telling - The source of knowledge is not the child but the
external elements i.e parents and teachers etc. - the child learns only what
is instructed - what is told to the child is stored in his mind. |
تلقین کا نظریہ - بعض لوگوں کے خیال میںعلم محض بتا دینے کا نام ہے۔ اس کی رو سے علم کا سر چشمہ بچہ نہیں بلکہ
بیرونی عناصر یعنی والدین اور اساتذہ وغیرہ ہیں – بچہ صرف وہی کچھ سیکھتا ہے جس
کی تلقین کی گئی ہو – جو کچھ بچے کو بتایا گیا ہے وہ اس کے ذہن میں سٹور ہو گیا
ہے۔ |
|
62 |
The gradual theory of knowledge - The
difficult process must be taken step by step to learn. One step after another
should be taken until the whole process is known. |
علم کا تدریجی نظریہ – مشکل عمل کو سیکھنے کے لئے قدم بہ قدم بڑھنا چاہئے۔ ایک
قدم اٹھانے کے بعد دوسرا قدم بڑھانا چاہئے حتی کہ سارے عمل کا علم ہو جائے۔ |
|
63 |
Automatic Transfer of Training -
According to this theory, skills learned in one field can be used in another
field even if that field is not the same as before. For example, geometry
skills can be used in politics. |
غیر ارادی
انتقال تربیت کا نظریہ – اس نظریے کے مطابق کسی ایک فیلڈ میں سیکھی جانے والی
مہارتیں کسی دوسری فیلڈ میں بھی استعمال کی جا سکتی ہیں خواہ وہ فیلڈ پہلے جیسی
نہ ہو۔مثلاً جیومیٹری کی مہارتیں سیاسیات میں استعمال ہو سکتی ہیں۔ |
|
64 |
Painful learning theory - The learning
process should be very rigorous. It involves mental exercise and keeps the
mind healthy and energetic. The harder and more painful the material, the
harder the mind and body will be, so the mind and body will be stronger. |
تکلیف دہ
تعلم کا نظریہ – تعلیمی عمل بہت سخت ہونا چاہئے اس سے ذہنی ورزش ہوتی ہے اور ذہن
تندرست و توانا ہوتا ہے۔مواد جتنا مشکل اور تکلیف دہ ہو گا ذہن اور جسم کو اتنی
ہی کوشش کرنا ہو گی لہذا ذہن اور جسم مضبوط ہو گا۔ |
|
65 |
Theory of Pleasant Learning - It is
emphasized that the child should go to school happily, the child should
consider education not a trouble but a kind of entertainment. |
خوشگوار تعلم کا نظریہ – اس امر پر زور دیا جاتا ہے کہ بچہ خوشی خوشی سکول
جائے ، بچہ تعلیم کو مصیبت نہیں بلکہ ایک قسم کی تفریح سمجھے۔ |
|
66 |
The Psychological Theories of Learning
- Punishment, Action and Reaction and Conditionality - Gestalt, Organismic –John
Dewey's Theory - Phenomeno Logical Theory |
تعلم کے نفسیاتی
نظریے – سزا اور جزا، عمل اور رد عمل اورمشروطیت – گسٹالٹ میدانی نظریہ
اورنامیاتی طریقہ تعلم – جان ڈیوی کا
نظریہ – مظہریاتی نظریہ |
|
67 |
Punishment, Action and Reaction and
Conditionality - When feelings of joy and happiness come again and again in
response to an action, one will want to repeat that action again and again.
But if there are no feelings of happiness, the reaction will soon end. |
سزا اور جزا،
عمل اور رد عمل اورمشروطیت – جب کسی عمل
کے رد عمل میں خوشی اور مسرت کے احساسات باربار آئیں تو اس عمل کو انسان بار بار
دہرانا چاہے گا۔ لیکن اگر مسرت کے احساسات نہ ہوں تو رد عمل جلد ہی ختم ہو جائے
گا۔ |
|
68 |
Gestalt field theory and organic
method of learning - Gustalt and field theory are contradictory. In
constitutionalism/organic, the role is dissolved in the compositional
component for the purpose of study, while in the gestalt the role is seen as
a whole, not divided into units. |
گسٹالٹ میدانی
نظریہ اورنامیاتی طریقہ تعلم - گسٹالٹ اور میدانی نظریہ مشروطیت متضاد ہیں۔ مشروطیت
میں کردار کو مطالعہ کی غرض سے اجزائے ترکیبی میں تحلیل کر دیا جاتا ہے جبکہ گسٹالٹ
میں کردار کو بحیثیت مجموعی دیکھا جاتا ہے اکائیوں میں تقسیم نہیں کیا جاتا۔ |
|
69 |
John Dewey's Theory - The right
education is one that develops a child's mental faculties according to social
requirements. If the purpose of education is to instill judgment in the
child, then the best way is for the child to make his own decisions and test
them for himself. |
جان ڈیوی کا نظریہ- صحیح تعلیم وہی
ہے جو بچے کی ذہنی صلاحیتوں کو سماجی تقاضوں کےتحت فروغ دے ۔ اگر تعلیم کا مقصد
بچے میں قوت فیصلہ پیدا کرنا ہے تو بہترین طریقہ یہ ہے کہ بچہ خود فیصلے کرے اور
خود ہی انہیں پرکھے۔ |
|
70 |
Phenomeno Logical Theory (Donald
Snygg, Arthur W. Combs) Demonstrative Theory - Every human
being has his own world and the concept of caste in the light of which he
lives his life. When this world or its concept of caste changes, so do its ways. |
مظہریاتی نظریہ - ہر انسان کی دنیا
اور تصور ذات اپنا اپنا ہے جس کی روشن میں وہ اپنی زندگی گزارتا ہے۔ جب اس دنیا
میں یا اس کے تصور ذات میں تبدیلی آتی ہے تو اس کے طور طریقے بدل جاتے ہیں۔ |
71 |
Terms of Learning - Preparation -
Maturity - Experience - Hobby - Attitude - Meaningful Material - Knowledge of
Development - Repetition - Continuous and Non-Continuous Learning - General
and Partial Learning - Punishment |
تعلم کی شرائط –
تیاری – پختگی – تجربہ – شوق – رویہ – با معنی مواد – ترقی کا علم – دوہرائی – مسلسل
اور غیر مسلسل تعلم – کلی اور جزوی تعلم – سزا اور جزا |
|
72 |
Recovery / Reminder Principles - Law of Frequency, Law of Recency, Law of
Primacy, Law of Intensity, Indentity of Setting Context |
بازیافت / یادہانی کے اصول – اصول تکرار – اصول تاخر –اصول اولیت –اصول تاثر
- استمرارماحول |
|
73 |
Law of Frequency - something that is
remembered over and over again will always be remembered. |
اصول تکرار- جس چیز کو بار بار یاد کیا جائے وہ ہمیشہ یاد رہے گی۔ |
|
74 |
Law of Recency -something that has
just been memorized will be remembered sooner, something that has been
memorized earlier will not be remembered so soon. |
اصول تاخر – جو چیز تازہ تازہ حفظ
کی ہو وہ جلد یاد آ جائے گی، پہلے یاد کی ہوئی چیز اتنی جلد یاد نہیں آئے گی۔ |
|
75 |
Law of Primacy - Don't forget the
first experience. |
اصول اولیت – جو
تجربہ پہلے پہل ہوا ہو وہ بھولتا نہیں۔ |
|
76 |
Law of Intensity - The more modern the
experience, the sooner it will be remembered in the future. Survivors of a
car accident will never forget that accident. |
اصول تاثر – جتنا
جدید کوئی تجربہ ہو اتنا جلد یاد آئے گا ۔کار کے حادثے میں بچ جانے والا اس
حادثے کو کبھی بھولے گا نہیں۔ |
|
77 |
Indentity of Setting Context -
Changing a child's school will make a difference in learning. |
استمرارماحول – بچے کا سکول بدل دیا جائے تو تعلم میں فرق پڑے گا۔ |
|
78 |
Motives: Motives refers to the
motivating forces that motivate an individual to do something. |
محرکات – محرکات سے مراد ترغیب دینے والی قوتیں ہیں جو کسی فرد کو
کسی کام کے کرنے پر اکساتی ہیں۔ |
|
79 |
S-O-R = Stimulous- Organism - Reaction |
انسانی فعالتیں
ایس –او-آر کے تحت ظہور پذیر ہیں۔ |
|
80 |
Kinds of Motives - Organic Motives- Social
Motives – Objective Motives – Emergency Motives |
محرکات کی اقسام – حیاتیاتی محرکات –معاشرتی محرکات – خارجی محرکات – ہنگامی
محرکات |
Thanks......
ReplyDeleteWhat's next?
ReplyDeleteGreat...............
ReplyDelete