2- EDUCATIONAL PSYCHOLOGY (MCQs) تعلیمی نفسیات

 Page 2:

21

Biological Definition of Intelligence: Intelligence is the name given to the ability to learn a task and this ability depends on the ability of the human brain to communicate between different nerves. Thus high neural connections guarantee high intelligence and weak or defective neural connections become inferior intelligence.

ذہانت کی حیاتیاتی تعریف: ذہانت کسی کام کو سیکھنے کی استعداد کا نام ہے اور اس استعداد کا انحصار اس بات پر ہے کہ انسان کے دماغ میں مختلف عصبیوں کے درمیان رابطوں کی کتنی صلاحیت موجود ہے۔ اس طرح اعلی عصبی رابطے اعلی ذہانت کے ضامن ہیں اور کمزور یا ناقص عصبی رابطے کمتر درجے کی ذہانت بنتے ہیں۔

22

Psychological Definition of Intelligence: In addition to correct cognitive abilities, the ability to understand the interrelationships of events that take place in the environment and the interrelationships of cause and effect is called intelligence.

ذہانت کی نفسیاتی تعریف: صحیح ادراکی صلاحیتوں کے علاوہ ایسی صلاحیت جو ماحول میں وقوع پذیر ہونے والے واقعات کے باہمی تعلق اور علت و اثر کے باہمی تعلق کو سمجھنے میں استعمال ہوتی ہے، ذہانت کہلاتی ہے۔

23

Operational Definition of intelligence: Intelligence is simply the name of the score that is obtained on a specific test of intelligence by the person whose intelligence is to be detected.

ذہانت کی عملیاتی تعریف: ذہانت محض اس سکور کا نام ہے جو ذہانت کی کسی مخصوص ازمائش پر وہ فرد حاصل کرتا ہے جس کی ذہانت کا پتہ چلایا جانا مقصود ہوتا ہے۔

24

According to Piaget, the stages of mental development/Growth: Sensory Motor Period, Pre-Operational intelligence, Concrete operational intelligence, Formal operational intelligence

پیاجے کے مطابق ذہنی نشو ونما کی منازل: حسی و حرکی منزل، قبل عملیتی ذہانت کی منزل، مقرونی عملیتی ذہانت کی منزل، صوری عملیتی ذہانت کی منزل

25

From birth to about two years of age, the baby is on the Sensory Motor stage.

پیدائش سے لے کر تقریباً دو سال کی عمر تک بچہ حسی و حرکی منزل پر ہوتا ہے۔

26

Pre operational intelligence: After the age of two, the child's ability to group things gradually increases. However, the principle of survival in a seven-year-old child is beyond his comprehension.

دو سال کی عمر کے بعد چیزوں کی گروہ بندی میں بچے کی استعداد بتدریج بڑھتی رہتی ہے۔لیکن اس کے باوجود سات سال کی عمر کے بچے میں بقاء کا اصول اس کی سمجھ سے بالا تر ہوتا ہے۔

27

Concrete operational stage: A notable feature of the seven- to eleven-year-old is that in addition to understanding the principle of survival, the child begins to understand the concepts of numbers, weight and volume.

سات سے گیارہ سال کی عمر کی نمایاں خصوصیت یہی ہے کہ بچہ بقاء کے اصول کو سمجھ سکنے کے علاوہ اعداد، وزن اور حجم کے تصورات کو بھی سمجھنا شروع کر دیتا ہے۔

28

Formal Operational Stage: At about the age of twelve, or in the last stages of mental development, children's begin thinking as their adult think.

تقریباً بارہ سال کی عمر میں یا ذہنی نشو و نما کے آخری مراحل میں بچوں کی سوچ بڑاں کی سوچ کے مانند ہو جاتی ہے۔

29

Prof W Stern: Intelligence Quotient  (IQ):

پروفیسر ولیم سٹرن:

30

According to a conservative estimate, one out of every six people will have an IQ of less than fifty and one out of every six people will have an IQ of more than one hundred and fifteen.

ایک محتاط اندازے کے مطابق ہر چھ افراد میں سے کسی ایک کا آئی کیو پچاس سے کم ہو گا اور ہر چھ افراد میں سے ایک کا آئی  کیو ایک سو پندرہ سے زیادہ ہو گا۔

31

Only one in 40 people can have an IQ above 130.

چالیس افراد میں سے صرف ایک آئی کیو ایک سو تیس سے اوپر ہو سکتا ہے۔

32

Learning is the process by which an individual acquires the ability to understand the environment and the problems in it.

تعلم اس عمل کا نام ہے جس سے گزر کر فرد ماحول کو سمجھنے اور اس میں موجود مسائل کو سمجھنے کی قابلیت حاصل کرتا ہے۔

33

Factors affecting intelligence: environment, heredity

ذہانت پر اثر انداز ہونے والے عوامل: ماحول، وراثت

34

According to Heb: There are two types of intelligence. Intelligence number one is the innate mental capacity. Intelligence number two, on the other hand, is a mental ability that, although it is due to intelligence number one, is not innate but develops through education, experience and contact with the environment.

ہیب کے مطابق : ذہانت دو قسم کی ہوتی ہے ذہانت نمبر ایک  وہ ذہنی صلاحیت ہے جو پیدائشی ہے ۔ جبکہ ذہانت نمبر دو وہ ذہنی استعداد ہے جو اگرچہ ذہانت نمبر ایک کی مرہون منت ہے لیکن پیدائشی نہیں بلکہ تعلیم و تربیت ، تجربے اور ماحول کے ساتھ رابطے کی وجہ سے نشو و نما پاتی ہے۔

35

According to Piaget, the source of all thought and understanding is the environment.

پیاجے کے نزدیک تمام سوچ اور سمجھ کا منبع اور مآخذ ماحول ہی ہے۔

36

The period of maturity comes at the age of about twenty years and lasts till the age of thirty years. Therefore, the process of learning continues till the age of thirty years.

پختگی کا زمانہ تقریباً بیس سال کی عمر پر آتا ہے اور تیس سال کی عمر تک چلتا ہے۔لہذا تعلم کا عمل تیس سال کی عمر تک  رویہ ترقی رہتا ہے۔

37

Learning means To acquire knowledge. The process of learning involves the process of mental activity and character.

تعلم سے مراد سیکھنا ہے ۔سیکھنے کے عمل میں ذہنی سرگرمیاں اور کردار کا عمل شامل ہوتا ہے۔

38

By nature, learning is divided into three parts: Learning Motor, Cognitive, Affective

نوعیت کے لحاظ سے تعلم کو تین حصو ں میں تقسیم کیا جاتا ہے: حرکی آموزش، وقوفی، تاثری

39

Learning Motor: habits

Cognitive: Information

Affective: Feelings and excitement

حرکی آموزش: عادات 

وقوفی :معلومات

تاثری : احساسات اور ہیجانات

40

Learning Laws: Thorndike

Law of readiness, law of exercise, law of effect

قونین تعلم: تھارنڈائیک

1: قانون آمادگی، 2: قانون مشق، 3: قانون تاثر




2 comments:

School Record & Registers/سکول ریکارڈ: رجسٹرز اور فائلز

  Download in PDF (Click here to read this article in English) سکول ریکارڈ: رجسٹرز اور فائلز تعلیمی ادارے میں ریکارڈ کی اقسام ...